10.10.2013

Kuluttaja-asiamies varoittaa epäselvistä autonarviointisivustoista

Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet useita ilmoituksia autonarvio.com, autonhinta.net ja autojenhinnat.net – nimisistä sivustoista. Näiden sivustojen kautta kuluttaja voi rekisterinumerollaan tilata arvion autonsa hinnasta. Palvelu on kuitenkin maksullista, ja monet ovat yllättyneet 69€ suuruisesta laskusta.

Kuluttajat eivät ole ymmärtäneet sitoutuvansa maksulliseen palvelusopimukseen vain klikkaamalla sivustolla olevaa aloituspainiketta. Osa kuluttajista kertoo myös, että tilaus rekisteröityisi jo pelkän rekisterinumeron kirjoittamalla, ilman aloituspainikkeen painamista.

Palvelun maksullisuudesta ja hinnasta kyllä kerrotaan sivustoilla, mutta ei niille johtavilla mainosbannereilla. Moni on luottanut siihen, että nettiostoksissa on 14 vuorokauden palautus tai ns. katumisaika. Näissä palveluissa sitä ei kuitenkaan ole, mutta sitä ei suinkaan mainosteta asiakkaille, asia mainitaan vain linkin takaa löytyvissä sopimusehdoissa.

Kuluttaja-asiamies kehottaa kuluttajia suhtautumaan kyseisiin verkkosivustoihin varauksella. Kuluttaja-asiamies ei ole saanut yhteyttä sivustoja ylläpitävään yritykseen, jonka postiosoite on USA:ssa.

Kuvakaappaus autojenhinnat.net sivustolta 10.10.2013

Kuvakaappaus autojenhinnat.net sivustolta 10.10.2013

Tässä kuluttajaviranomaisten toimintaohjeita, jos saat aiheettoman laskun:

  • Jos katsot, että arviopalvelusta saamasi lasku on aiheeton, sitä ei tarvitse maksaa. Jos maksat aiheettoman laskun, rahojen saaminen takaisin voi olla vaikeaa. Jos yritys kuitenkin pystyy näyttämään laskun aiheelliseksi, voit joutua maksamaan viivästysseuraamukset. Kunkin laskun aiheellisuus ratkaistaan tapauskohtaisesti.
  • Maksuvaatimuksesta ei yleensä pääse eroon pelkästään jättämällä laskun maksamatta. Tee kirjallinen reklamaatio yritykselle ja kerro, miksi pidät laskua aiheettomana. Pelkkä ilmoitus kuluttajaviranomaisille ei riitä.
  • Jos olet saanut laskun tai maksumuistutuksen, reklamoi myös sen lähettäjälle. Jos saat perintätoimistolta perintäkirjeen, reklamoi perintätoimistolle ja perustele, miksi sinulla ei ole velvollisuutta maksaa arviointipalvelun laskua. Apuna reklamoinnissa voi käyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla olevia valituslomakkeita.
  • Ilman tuomioistuimen antamaa velkomustuomiota asia ei voi mennä ulosottoon eikä johtaa maksuhäiriömerkintään.
  • Tarvittaessa neuvoa voi kysyä kuluttajaneuvonnasta.
  • Kuluttajariitalautakunta ei voi ainakaan tällä hetkellä käsitellä autonarvio.com, autonhinta.net ja autojenhinnat.net -sivustoja koskevia valituksia, koska valituksia ei saada tiedoksi yritykselle.
  • Voit tehdä kuitenkin tutkintapyynnön poliisille, mikäli epäilet huijausta.
  • Aiheettomien laskujen tuloa on käytännössä vaikea estää edes viranomaistoimin.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla huijaukset-osiossa vinkkejä verkossa toimimiseen.

Asiasta uutisoi  Kilpailu- ja kuluttajavirasto (www.kkv.fi) 10.10.2013

 

Kehotamme kaikkia olemaan tarkkoina netissä. Olkaa varovaisia mihin annatte henkilö- ja yhteystietonne. Tarkistakaa huolella mitä palvelu sisältää ja mitä se maksaa. Tarkistakaa yrityksen yhteystiedot. Kotimaisten yritysten kanssa mahdolliset riitatilanteet on aina helpompi selvittää.